Geluk, gezelligheid & big 4... Ofwel: Stijn in ZA! - Reisverslag uit Twee Riviere, Zuid-Afrika van Daniek Bosch - WaarBenJij.nu Geluk, gezelligheid & big 4... Ofwel: Stijn in ZA! - Reisverslag uit Twee Riviere, Zuid-Afrika van Daniek Bosch - WaarBenJij.nu

Geluk, gezelligheid & big 4... Ofwel: Stijn in ZA!

Blijf op de hoogte en volg Daniek

13 Juni 2017 | Zuid-Afrika, Twee Riviere

Jaaaaaa, eindelijk weer een reisverslag en excuses dat jullie er zo lang op hebben moeten wachten. Het gaat nog steeds erg goed met mij en stage is lekker aan de gang. Om ons huis is het wel enigszins veranderd na mijn laatste update aangezien we een flinke brand in de velden om ons huis hebben gehad. We wonen nu dus in een verlaten maanlandschap en onze wateraanvoerpijp is gesmolten in dus water is beperkt, maar iedereen is ongedeerd en het huis staat nog! Well, this is Africa! Maar de afgelopen weken zijn heel snel voorbij gevlogen en dat betekent meestal maar 1 ding: het gaat hier, op z’n Afrikaans, lekker!

Ik ga onze fantastische vakantie niet dag per dag beschrijven, want dan worden jullie veel te jaloers en ben ik veel te lang bezig. Daarom dus ’n globaal overzicht van ons ‘rondje Karoo’, of beter ‘rondje nationale parken’, met heeeeeel veeeel safari highlights!!!!

Alweer een dikke maand geleden, op 13-6-2017, kwam Stijn aan op George Airport. Zoals het echte Zuid-Afrikaners betaamd waren Thelani en ik daar pas een paar minuutjes later, maar dat mocht de pret van het weerzien niet drukken. Eindelijk! Na een lekkere lunch met z’n drietjes gaan wij op weg naar onze huurauto – Fred de Ford Fiesta (Stijn was het niet helemaal eens met deze naam, maar toch). De eerste kilometers wilt Stijn rijden, al is dat links rijden na een vlucht van 20 uur best een uitdaging, haha! Gelukkig komen we 50 kilometer later goed aan in Mosselbaai, een prachtig stadje aan de zuidkust waar we twee dagen genieten van een goed klimaat, lekker eten, leuk hostel, goede koffie, de eerste dassies, goed gezelschap en… wait for it… Witte haaien! :D Ja, we hebben het gedaan: White Shark Cage Diving!! Ik kan op z’n zachtst uitgedrukt wel zeggen dat ik het doodeng vond, maar eigenlijk volledig onterecht. Er zat een gezonde lading educatie bij de tour en terwijl we nog niet eens op locatie aangekomen zagen we de eerste haaien al rond de zeeleeuwenkolonie rondzwemmen. Eenmaal in de kooi is het wel even slikken als de eerste haai voorbij komt, maar was zijn ze prachtig. Veel eleganter en nieuwsgieriger dan de Jaws-achtige foto’s en films je laten denken. Uiteindelijk blijven we zelfs dubbel zo lang in het ijskoude water en zien we vanaf het dek nog een echte ‘shark breaching’ (typische jachttechniek waarbij het hele lichaam boven het water komt). Wauw. Waardeloos filmpje vind je hier (staat er alleen vandaag nog op, sorry daarvoor): https://whitesharkafrica.fldn.tv/28854791?cid=28151)

Na Mosselbaai zijn we vertrokken om via een flinke omweg langs mooie (en afgesloten) bergpassen en klipspringers in Oudshoorn aan te komen. ’s Avonds daar bij Buffelsdrift gegeten, een private game park waar we onder het genot van een Impala-biertje de nijlpaarden uit het water zagen komen en naast de sitatoenga ’s hebben gedineerd. Heerlijk. Ook de volgende dag een flink stuk gereden met een tussenstop bij een waterval (niet veel, maar er was nog water!) onderweg naar onze eerste safaristop en grootste verrassing: Karoo National Park. Voor de trouwe Safari Report kijkers geen nieuwe naam, want we hebben daar wat opnames gemaakt van prachtige gemsbokken. Verder in dit prachtige berg/klif/woestijn-landschap een black eagle gezien, veel koedoes en struisvogels, mijn eerste hartebeesten, elanden, grey rhebok (vaalribbok Afr.), steekbok, springbokkies en MOUNTAIN ZEBRAS!! En toen waren we op een route van 2,5 uur ineens 4 uur verder en blijkbaar pas op de helft… Oeps! De dag dus afgesloten met een sprint naar de uitgang en er 5 minuten te laat maar gelukkig zonder boete vanaf gekomen. Beetje typisch... In een verlaten Beaufort West uiteindelijk wat te eten gevonden en zelfs een plek om te slapen. Today was a very good day :)

En die trend hebben we eigenlijk de rest van de tijd ook doorgezet. Eerst in Graaff Reinet waar we op bezoek zijn geweest in Camdeboo NP en weer ontzettend veel geluk hebben gehad: bijna de hele checklist af kunnen vinken, inclusief Stijns eerste zwarte wildebeesten, onvindbare maar toch vindbare stokstaartjes, korhanen én 5 hele mooie bat eared foxies. Wow. De avond brengen we door met Living Lands collega’s in Nieu Bethesda waar we in de bar (lees: schuur) de springbokkies zien rugbyen, waar we bij de lokale tennisclub braaien en waar we eindigen bij de rijkste en gezelligste man uit het dorp voor een borrel. Iets met ‘that escalated quickly’. De volgende dag wederom Camdeboo NP (na een vreselijke maar prachtige dirt-road) met nu een bezoek aan de Valley of Desolation aan de andere kant van de snelweg. Heerlijk ontspannen dagje van gemaakt en op tijd vertrokken naar Cradock. We verblijven bij mensen op hun farm (hallooo, verrassing, hier zijn we!) en ontmoeten de liefste en schattigste huis-stokstaart allertijden! Goede reden om even wat rust te pakken en ter plekke besluiten we dan ook om hier twee nachtjes te blijven en tijdens ons bezoek aan Mountain Zebra NP niet te haasten. We zijn immers op vakantie!

Mountain Zebra NP doet wat het beloofd: heel veel prachtige Bergkwaggas’s (Afr.). Daarnaast ook grote kuddes van zwarte gnoe, springbokkies, hartebeesten, blesbokken en we zien de eerste Black-backed Jackals. Heel dichtbij zelfs. Ook zien we veel aanwijzingen van zwarte neushoorn (ook al promoten ze niet dat ze die hebben i.v.m. stroperij, maar wij rangers herkennen de 45° hoek in de poep) en hebben we echt intensief gezocht naar leeuwen en cheetahs. Helaas krijgen we de katten niet te zien, maar op de rand van sluitingstijd zie ik in mijn ooghoek toch echt een enorme grijze rots bewegen. Zwarte, of puntlip, neushoorn! Stijns eerste en ook de eerste van de big 5 gedurende deze trip. Wauw! Ik zei het al, we hebben echt heel veel geluk gehad! :)

Inmiddels een week onderweg en met Addo Elephant park nog op het programma zijn we bijna safari-verzadigd. Daarom nemen we de 20e een dagje vrij om te genieten van de omgeving en op ons gemakkie naar het zuiden te rijden. Vlakbij Addo ontdekken we een fantastisch hostel met legendarische pizza’s en een pooltafel, maar voor we ons daaraan wagen kunnen we het niet laten om een snel bezoek te brengen aan Addo Main Camp. We willen namelijk een paardrij- en nachtsafari boeken én er is een congres waar Thelani, collega’s en fellow students aanwezig zijn. Bovendien kan een kijkje in het educatieve centrum geen kwaad: ooit een flightless-dung beetle gezien? :D Wij ook niet, maar gelukkig houden ze binnen geen winterslaap en kunnen we die dus toch afvinken! Een heerlijk chill dagje en erg leuk om de andere Living Landers weer te zien. Helaas dat potje pool niet gewonnen...

De volgende ochtend staan we om 7 uur bij de poort van Addo Elephant NP, klaar voor twee dagen full-time safari. We beginnen rustig met in het eerste uur ‘slechts’ een buffel op afstand. Achteraf kunnen we alleen maar zeggen: stilte voor de storm. Zodra we de eerste olifanten hebben gevonden, een prachtige kudde met veel kleintjes en stoere mama’s, zien we de giganten OVERAL. Een waar walhalla voor de olifantenfreak in mij. We zien een grote kudde (30+) op onze auto afkomen en terwijl andere toeristen daar eropaf rijden, beloont het blijven staan je met moeders en kleintjes op minder dan 5 meter van de auto. Dan rij je verder naar een waterplaats en maak je een confrontatie tussen buffels en olifanten mee, waar uiteindelijk het wrattenzwijntje van kon genieten! Vervolgens zie je een prachtig oude ‘lone bull’ olifant ingesloten worden door drie reusachtige jonge stieren, waarbij ze bijna onze auto omver lopen. En als je dan denkt dat je de olifanten niet meer dichterbij kunt beleven, kom je vlak voor de poort nog een jonge olifant tegen die besluit jouw auto gewoon even aan te raken en te besnuffelen! Geen woorden voor, wat een dag… En hij was nog niet afgelopen. Na zonsondergang gaan we met een night drive op zoek naar leeuwen en hyena’s. Die zien we (nog) niet, maar wel 7(!) stekelvarkens, springhazen, spotted eagle owl, bosvarkens (ik kénde die niet eens voor ik in ZA kwam) en, ongelooflijk maar waar, wederom een zwarte neushoorn! Ook lekker gegeten, gedronken en gezellig met Thelani de dag afgesloten… Wat een park <3

Na een ijskoude nacht in een tent (ja, in NL was toen die hittegolf...) staan we, nog vroeger, om 6 uur bij de poort om eventuele hyenapups bij het gisteravond ontdekte hol te vinden. Na een uur tevergeefs wachten geven we het op en maken we ons klaar voor onze paardijsafari. Eindelijk! :D En wat is het fantastisch: slechts ons twee met de gids op pad en in de eerste minuten vinden we verse leeuwenafdrukken. Ik kan je wel vertellen, het is dan toch best spannend om op een prooidier te zitten. We vinden de eigenaar van de afdrukken uiteindelijk op een 'koppie' lekker ver weg, maar met een verrekijker nog net zichtbaar. Ongelooflijk bijzonder! Met een beetje meer ontspanning, maar met in het achterhoofd dat er pas 1 van de 5 leeuwen gevonden is, rijden we voorbij zebra’s, wrattenzwijntjes en zien we een struisvogel op volle snelheid wegsprinten. Ook prachtig, al kan dit de leeuw (die bij terugkeer trouwens verdwenen is, oeps) niet overtreffen. Wat een begin van deze dag! Niet dat het daarna afzwakt trouwens, want eenmaal weer met auto onderweg zien we een verzameling mensen staan bij een uitkijkpunt – bijna altijd een goed teken. Eenmaal uitgestapt zien we een zwemmende gevlekte hyena (wauw) die zojuist een gans te pakken heeft gekregen. En terwijl hij die lekker op eet (krak krak, botjes kraken brr) horen we van de andere toeristen dat er een groep leeuwen in het zuiden deze ochtend een buffel hebben gedood vlak naast de weg. Kleine kans dat die nog gaan bewegen vandaag. We genieten nog even van de hyena die na zijn maal vlak voor onze auto de weg oversteekt en in de ‘thicket’ verdwijnt, voordat we (na collega’s te informeren) naar het zuiden van het park vertrekken. We zien de plek waar de leeuwen moeten zijn al van een afstandje, want er is uiteraard al een kleine file ontstaan. Maar wat een sighting. We zien ze eten, rusten, spelen (3 welpjes!), buffels wegjagen, door buffels weggejaagd worden, water drinken, een olifant op afstand houden, auto’s chargen, brullen, oude bekenden aanhalen, meer spelen (beetje luguber wel, zo midden op een dode buffel) en uiteraard nog meer rusten. Maar na twee uur gebiologeerd naar deze katten gekeken te hebben is het tijd om op ons gemak het park te gaan laten verlaten, we weten inmiddels dat we er iets langer over doen dan de gemiddelde toerist. Voldaan en overtuigd dat we alle geluk van de wereld hebben gehad worden we uitgezwaaid door antilopen, struisvogels, wrattenzwijntjes, olifanten en – omdat karma nog een cadeautje voor ons had – twee honingdassen die voor onze neus de weg oversteken. They don't care! Boem. Wauw. Niks meer aan toe te voegen, wat een dag en wat een park!

Het laatste weekend luiden we in door op vrijdagochtend te beginnen met een lekkere strandwandeling bij Storms riviermond. Daarna reizen we via JBay op ons gemak naar “mijn” huisje in de Langkloof. Vanuit Addo komen er een hoop Living Landers mee en aangezien het ook Nouds afscheidsfeestje is zijn ook vrienden van het huis die avond van de partij. Met een goede braai en een al snel uit de hand lopend stresspong-festijn is het een behoorlijk onvergetelijke avond! Welkom in de Langkloof Stijntje! :D De rest van het weekend stond in het teken van genieten en bijkomen. Op zaterdag heb ik Stijn de mooie Kouga rivier laten zien en zondag zijn we via een stukje van de beroemde Garden Route en Plettenberg (om verdachte pakketjes op te halen, haha) teruggereden naar het vliegveld. Onze rammelende auto ingeleverd en na een hele korte ontmoeting met Ancia is het dan tijd voor onvermijdelijk afscheid. Snif, snif... Maar positief blijven: toen was het nog 10 weken voor we elkaar weer zouden zien, nu nog maar 6,5. Toch goed dat ik er zo lang over doe om een verslag te schrijven… ;)

Zo, is iedereen weer op de hoogte en ik heb zelf behoorlijk kunnen nagenieten van deze fantastische weken! Ik ben nog ’n verslag aan het schrijven over mijn stagetijd hier, maar of die ooit online komt betwijfel ik. Ik ga jullie wel gewoon bijpraten als ik weer thuis ben! Dit zou dus zomaar 't laatste verslag kunnen zijn, want vanaf volgende week dinsdag zit mijn Langkloof avontuur erop en begint mijn vakantie in Kaapstad. Ben benieuwd!
Tata!

• 18 Juli 2017 - 21:59

Chris:

Hoi Daniek, weer een prachtig verhaal! Volgende week spreken we elkaar live bij, hartstikke leuk. Nog fijne dagen!

• 19 Juli 2017 - 10:34

Marian:

Wow Daniek wat een belevenissen. Lang wachten wordt beloond met een uitvoerig verslag. Paps loopt nu de 4 daagse bij een tropische temperatuur (kan hij alvast wennen!) Hier is het dus ook "gezellig" en warm! Groetjes uit Nijmegen en geniet van alles wat je ziet en beleeft. Marian.